Informatie overload

by Marlies

Aan de universiteit volg ik nu een vak over internet en de informatie overload die er bestaat dankzij de komst van onder andere het world wide web. Het is super interessant, maar het heeft mij zeker aan het denken gezet. Ben ik ook niet diegene die altijd op de hoogte wil zijn van informatie? En een grotere vraag: wil ik dat iedereen altijd maar op de hoogte is van mijn informatie?

Tegenwoordig bestaan er zoveel media waarop je elkaar kunt volgen. De bekende platforms zijn Facebook, Twitter en natuurlijk blogs. Maar het is nu mogelijk om te zien wat iemand luistert via Spotify, te weten waar iemand is door Foursquare en ga zo maar door.

Wil ik dat iemand weet dat ik soms ook foute liedjes luister op Spotify, dat er onder dit blogbericht staat dat deze blog in Amsterdam geschreven is? Nee, eigenlijk wil ik dat helemaal niet. En wat moet de ontvanger met de informatie die ik de wereld in stuur? Wat is de meerwaarde van het weten dat ik een blog in Amstedam schrijf of dat ik in de Albert Heijn ben door Foursquare?

Door deze gedachten is het iets rustiger geweest op mijn blog. Ik denk na over wat ik wil met mijn gebruik op internet. Ik vind dat iedereen dat moet doen. Jezelf er van bewust maken wat jij allemaal op internet doet.

Afgelopen weken heb ik ook nagedacht over mijn eigen internet gebruik. Ik weet dat ik veel op internet zit, ik ben diegene die meeleest, die alle informatie tot zich toeneemt.

Daardoor ben ik tot het besluit gekomen. Dat ik minder moet meelezen, maar de dingen moet doen die ik leuk vind. Een boek pakken in plaats van de laptop. Dat ik een serie ga kijken in plaats van Twitter te gaan lezen.

Dat gaat beginnen, en wel nu.